Erik Sigsgaard: »Tag en tænkepause«

04.04.2013  |  Af  Filip Hove Kristensen

Imens lærerne og Kl forhandler om arbejdstider, opfordrer børneforsker Erik Sigsgaard til en tænkepause. At vi tager vores børns ophold i institutioner op til revision,

»Der er ikke mange timer tilbage i børns liv, som er helt frie. Når antallet af timer i en institution har ændret sig rent kvantitativt, har det også betydning for kvaliteten. Vi begynder gradvist at tro, at det at være institutionaliseret eller være underlagt kontrol er idealet.«

Erik Sigsgaard er børneforsker. Igennem flere år har han undersøgt, hvordan børn bliver påvirket af ophold i institutioner. Vi kan lige så godt sige det med det samme. Han er ikke stor fan af heldagsskolen. Af den årsag at danske børn i forvejen opholder sig rigeligt i institutioner. Og fordi den er et udtryk for en større samfundstendens, hvor institutionaliseringen er blevet vores credo. Det, vi tror på.

»I dag er vi på et timeniveau med børns ophold i institutioner, som set fra min stol ikke skal være højere. Vi har nået toppen. Og det har vi slet ikke fattet.«

Han er ikke romantiker. Han vil ikke tilbage til sine egne gode, gamle barndomsdage i 40erne, hvor børn nogle steder i landet gik i skole hver anden dag og fik fri hele sommeren, fordi de skulle hjælpe til på gården. Erik Sigsgaard ønsker, at vi som forældre og samfund stopper op og overvejer en ekstra gang, hvad heldagsskolen er et udtryk for. At vi tager en tænkepause.

Han gik selv i skole i en tid, hvor staten endnu ikke havde fået fat i børnene. Børn hjalp til og spillede en rolle i familiens økonom. De passede butikker, håndterede penge og alle mulige andre ting.

»Børn var mere betroede. I dag har vi egentlig ikke brug for børnene. De er dybest set kun til besvær. Det er en af de overordnede samfundstendenser. Vi har udskilt børnene fra de voksnes liv og det sociale fællesskab. Det er rigtigt svært at forstå i dag, fordi man har haft institutionerne så længe, at vi næsten ikke kan begribe, at det engang var anderledes.«

Læs hele artikel på berlingske.dk

 

Kolofon

Personalisme.dk     |     Copyright 2011     |     Siden er udviklet af Cura     |     Kontakt: cura@cura.dk