Er programmering det nye spejder eller det nye matematik?

10.09.2012  |  Af  Mathias Schwartz Kirkegaard

Jeg har længe været overbevist om, at den næste generation vil lære at programmere spil i samme grad som jeg lærte at bygge med rafter. Da jeg var en lille knægt sendte mine forældre mig til FDF, og derved lærte jeg en masse grundlæggende viden, som jeg stadig kan bruge i dag. Både om at bygge ting og om hvad det der ”spejderære” egentlig drejer sig om.

Der vil forhåbentlig stadig være mange der går til spejder i fremtiden, men jeg troede, at det i stedet ville være ”programmering” eller ”kodning” som forældre ville aktivere deres børn med onsdag aften. Men det er meget muligt, at dette kun vil være kortsigtet. Eller at det slet ikke vil ske.

I Estland er programmering det nye matematik
I Estland starter 20 skoler (af i alt 550 skoler) et pilotprojekt, hvor børnene begynder at lære programmering allerede i første klasse. De vil ikke programmere printerdrivere fra dag ét, men derimod lære om de logiske principper der ligger bag kodning. Formålet er at sikre, at de næste generationer nemt kan forholde sig til nye teknologier. I en artikel i Forbes redegør en af initiativtagerne for projektet. (Artikel i Forbes)

Samarbejd – så bliver det større
For at kunne skabe og bygge er det godt at mestre simple teknikker. Det er ligeledes godt at lære at samarbejde fra dag ét. At skabe software er ikke noget man sidder og gør for sig selv. Et projekt som dette kan ligesom spejderarbejdet give mennesker værktøjer til at skabe og samarbejde. Det er noget, man får mest ud af, hvis man gør det i fællesskab. På samme måde som når man i spejderpatruljen bygger et tårn af rafter. Og så er det bare en bonus, at programmeringssprog gør dig i stand til at kommunikere med både indere, kinesere og alle børnene i Estland.

Bruger og/eller skaber
Det er sjovt at kravle op i et raftetårn. Men det kan være lidt skræmmende, hvis man ikke ved om det står længe nok til, at man selv kan kravle ned igen. Men prøv at forestille dig, at du har lært teknikkerne bag at bygge sikkert, du har selv bundet en krydsbesnøring, en af dine kammerater har tjekket om den er ok, og så har i rejst tårnet op. Derefter kravler du op og kigger ud over landskabet. Dér føler du stolthed og samhørrighed. Og du kan kigge ud over verden. Det kan man også, når man fifler med kode.

Overload?
Men hvor meget kan man egentlig proppe ind i hovederne på børn? Er det noget man skal tilvælge som interesse, eller er det noget man skal lære grundlæggende i skolen? Er programmering det nye spejder eller det nye matematik? Jeg tror det ender som et fag i skolen. Og det er nok ikke så dumt.

 

Kolofon

Personalisme.dk     |     Copyright 2011     |     Siden er udviklet af Cura     |     Kontakt: cura@cura.dk